این روزها افراد زیادی با اهداف مختلف اقدام به تأسیس شرکت در زمینههای مختلف میکنند. خوشبختانه دامنهی فعالیت شرکتها در سالیان اخیر بسیار گسترده شده است و خدمات شرکتها صرفاً به چند موضوع رایج محدود نمیشود. به عنوان مثال در حال حاضر افراد زیادی اقدام به تأسیس شرکت دانشبنیان نمودهاند در حالی که در گذشته چنین نبود. لذا با توجه به گستردگی شرکتها، بانکها تصمیم گرفتهاند تا تسهیلاتی را در اختیارآنها قرار دهند و با این کار شرکتها در راستای رسیدن به مقاصد مهم و کلان اقتصادیشان یاری نمایند.
به همین دلیل بسیاری از شرکتهای ثبت شده تلاش دارند تا به توجه به امتیازات و یا دارائیهایی که در اختیار دارند اقدام به دریافت تسهیلات نمایند. برای دریافت این تسهیلات معمولا امتیازات و یا دارائیهای بانک مورد ارزیابی کارشناسان ما قرار میگیرد و سپس با گزارشی که برای افراد حقیقی و یا بانکها تنظیم میشود میتوان اقدام به دریافت وام نمود. ما در این مقاله قصد داریم تا شرایط وام شرکتهای ثبت شده را با زبانی ساده و بسیار کارآمد برایتان توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید.
شرایط اخذ وام برای شرکتها چگونه است؟
همانطور که احتمالاً اطلاع دارید، هر کدام از بانکها عموماً شرایط مخصوص به خود را جهت ارائهی وام دارند و البته نوع وامها نیز متمایز از هم میباشد. بنابراین ما در این مقاله تصمیم داریم تا شرایط و قوانین کلی نحوه اخذ وام برای شرکت را بررسی نماییم. البته به این توجه داشته باشید که بررسی ما معطوف به نوع خاصی از شرکتها نیست. پس از مطالعهی مطالب این مقاله میتوانید به سایت بانک مدنظرتان مراجعه نمایید و در آنجا شرایط اخذ وام شرکت مخصوص آن بانک را بررسی کنید.
احتمالاً اصطلاح شرکت سهامیخاص را زیاد شنیدهاید، وقتی به شرکتی عنوان سهامی خاص اطلاق میشود، بدان معنا است که این تأمین سرمایهی این شرکت، تمام و کمال از سوی بنیانگذاران آن انجام میشود. اعتبار شرکتهای سهامی خاص در مقایسه با شرکتهای با مسئولیت محدود، بیشتر است و لذا تأسیس آنها برای کسانی که در زمینههای بیمه، تولید، عمران و ساخت و ساز و تجارت و بازرگانی و .. فعالیت دارند میتواند بسیار سودمند باشد.
قاعدتاً شرکتهای سهامیخاص راحتتر میتوانند اعتبارات و تهیلات بانکی را دریافت نمایند زیرا ارزش بیشتری نزد بانکها دارند به طوری که اکثر آنها به راحتی تا سقف 10 برابر سرمایه و داشتههای شرکت از بانکها و یا موسسههای مالی با اعتبار وام دریافت میکنند. همچنین بد نیست بدانید که یک شرکت سهامیخاص در مقایسه با شرکتهای دیگر کار بسیار سادهتری برای گرفتن نمایندگی با اعتبار دارند.
چه اقداماتی باید برای اخذ وام برای شرکت از بانک انجام داد؟
طبیعتاً اگر شرکتی ثبت نشده نباشد، وامی هم برای آن داده نمیشود. در صورتی که نیاز به ثبت شرکت دارید میتوانید با کارشناس ثبت شرکتها و علائم تجاری رجوع نمائید. بنابراین نخستین گام در جهت دریافت وام برای شرکت، ثبت شرکت میباشد. البته باید به این موضوع هم اشاره کنیم که دریافت وام برای شرکت منوط به این است که در زمان ثبت، در مورد فعالیت شرکت عبارت مهم «اخذ وام و تسهیلات از بانکها و موسسات مالی و اعتباری دولتی و خصوصی» حتماً منظور شود.
در ادامه هم باید مدارکی جهت دریافت وام تهیه گردد که این مدارک عبارتند از:
البته باز هم باید یادآوری کنیم که پیشتر و مهمتر از همهی این موارد در شرایط اخذ وام برای شرکتها، ثبت شرکت است که باید انجام بگیرد.
در صورتی که در ثبت شرکت و تنظیم مدارک خود موفق بودهاید میتوانید با مراجعه به کارشناسان ما اقدام به ارزیابی دارائیهای خود و تنظیم اسنادی جهت ارائه به بانک نمائید. همچنین کارشناس رسمی دادگستری رشته امور بانکی ما نیز در خصوص تسهیلات شما میتواند راهنمای مناسبی باشد.
ما در این مقاله تلاش داشتیم تا شرایط وام شرکتهای ثبت شده را به طور مختصر برایتان تشریح نماییم. به این موضوع توجه داشته باشید که دریافت وام به صورت اصولی و در مبلغی منطقی میتواند در موفقیت شرکتها نقش بهسزایی داشته باشد. امیدواریم مطالب موجود در این مقاله ابهامات شما را در زمینهی شرایط دریافت وام برای شرکت را رفع نموده باشد.
در صورت نیاز به کارشناس رسمی دادگستری ثبت شرکتها علائم تجاری و اختراعات جهت ثبت شرکت، دریافت تسهیلات و یا ارزیابی دارائیها میتوانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمائید.

بررسی فرایند صدور مجوز پذیره نویسی توسط کارشناس رسمی دادگستری ثبت شرکتها و علائم تجاری
پذیره نویسی تامین سرمایه شرکت های در حال تاسیس از طریق اعطای بخشی از سهام شرکت به مردم عادی است. شرکت ها برای تاسیس خود بخشی از سرمایه را به این صورت تامین میکنند. شرکت برای دریافت مجوز صدور اعلامیه پذیره نویسی ابتدا باید از سازمان بورس مجوز اخذ کند و سپس از مرکز ثبت شرکت ها مجوز لازم را به دست بیاورد. در این مقاله به بررسی فرایند صدور مجوز پذیره نویسی در مرکز ثبت شرکتها توسط کارشناس رسمی دادگستری ثبت شرکتها و علائم تجاری میپردازیم.
طرح اعلامیه پذیره نویسی برای ارائه به مرجع ثبت شرکتها، باید حاوی اطلاعات و مدارک ذیل باشد: نام شرکت، زمینه فعالیت آن، مراکز اصلی شرکت، تاریخ ثبت شرکت، اطلاعات کامل موسسین، میزان سرمایه اولیه شرکت، توضیح مزایایی که موسس قرار است از آن منتفع شوند و همچنین ساز و کار این انتفاع، شفاف سازی در خصوص هزینه های انجام شده و هزینه هایی که در آینده قرار است انجام شود، ارائه موافقت اصولی از مراجع ذیصلاح، قیمت و حداقل سهامی که خریداران باید بپردازند، مشخص کردن روزنامه ای که در آن اطلاعیه پذیره نویسی چاپ خواهد شد.
البته در خصوص شرکت های سهامی عام که اقدام به عرضه سهام جدید میکنند و یا به عبارت بهتر اقدام پذیره نویسی به افزایش سرمایه دارند، نیازی به ارائه موارد فوق نیست. برای اسن شرکت ها مدارک ذیل کافی است. صورت جلسه مجمع عمومی با رعایت تمامی جزئیات که به امضای اعضای آن رسیده باشد، دلایل و مستندات افزایش سرمایه، مجوز سازمان بورس، آخرین ترازنامه شرکت و گزارش پیرامون سود و زیان شرکت باید به مرجع ثبت شرکتها تحویل داده شود. از نظر کارشناس رسمی ثبت شرکتها نقض در هر یک از این اطلاعات و مدارک باعث رد شدن درخواست می شود.
مشکلات زیادی ممکن است در خصوص پذیره نویسی به وجود آید که کارشناس دادگستری ثبت شرکت ها صلاحیت اظهارنظر در خصوص آن را دارد. برای مثال در صورتی که پذیرهنویسی مغایر با سازوکارهای اساسنامه باشد انجام آن غیرقانونی است و در صورتی که شرکت ها در ارائه ترازنامه و سود و زیان شرکت به هر دلیلی اطلاعات نادرستی ارائه دهند، کارشناس ثبت شرکتها می تواند با اعلام تخلف آنان زمینههای برخورد قانونی خاطیان را فراهم آورد.
البته در قانون تجارت مصادیق جرم در پذیره نویسی به صراحت قید شده است. در قانون تجارت در خصوص ارائه اطلاعات نادرست و تعیین قیمت ناصحیح به صراحت قید شده است که جرم تلقی می شود و با خاطیان برخورد می شود. تعیین قیمت های اشتباه برای سهام ها، ارائه اطلاعات نادرست به سازمان های مربوطه و یا ارائه اطلاعات غلط برای تشویق افراد به خرید سهام مصداق جرم است.

بررسی اساسنامه شرکتها توسط کارشناس رسمی دادگستری ثبت شرکتها و علائم تجاری
اگر بخواهیم یک تعریف ساده از اساسنامه ارائه دهیم باید بگوییم اساسنامه، قانون اساسی هر شرکتی است که به موجب آن صلاحیت های افراد، حوزه کاری، نام شرکت، لوگو و سازوکارهای اداره آن شرکت را با جزئیات در آن بیان شده است. کارشناس رسمی دادگستری ثبت شرکتها و علائم تجاری برای ثبت این شرکت ها و حل اختلافات آنان در طول زمان فعالیت به بررسی اساسنامه شرکت ها می پردازد. طبق قانون همه شرکت های سهامی و غیرسهامی باید دارای اساسنامه باشند.
به اختصار نظر کارشناس دادگستری ثبت شرکتها را در خصوص موارد کلی که باید در اساسنامه رعایت شود را بررسی می کنیم. اساسنامه، شناسنامه یک شرکت نیز محسوب میشود و باید نام و مشخصات ایجاد شرکت در آن قید شده باشد. محل کار شرکت نیز باید در اساسنامه مشخص شده باشد، سرمایه شرکت، نوع شرکت، وظایف و اهداف شرکت، ساز و کارهای ایجاد تغییر و یا تعدیل سرمایه، مشخص کردن ساز و کار مجمع عمومی، چارت سازمانی شرکت که شامل شیوه های انتخاب هیئت مدیره، ریاست و مدت زمان آن می شود، ناظرین شرکت و موارد دیگری چون منحل شدن و تغییر اساسنامه همگی باید در متن اساسنامه به صورت صریح ذکر شود.نقص در هر یک از این موارد باعث میشود که کارشناس رسمی ثبت شرکتها اساسنامه را ناقص بداند و ثبت شرکت به تعویق بیافتد.
همانطور که بارها در مقالات دیگر این سایت هم به آن اشاره کرده ایم تدوین اساسنامه مستلزم رعایت یکسری قوانین کلی نیز می باشد. برای مثال نمیتوان اعضای هیئت مدیره را در اساسنامه کمتر از حد مجاز تعیین کرد ویا نمیتوان برای استفاده از افرادی که سوء پیشینه دارند، جهت حضور در هیئت مدیره تبصره و ماده در نظر گرفت. بنابراین متن اساسنامه باید تابع شرایط و قوانین کلی شرکت ها باشد.
مشکلات و مسائل اساسنامه گاها آن فراتر از این مسائل می رود. اختلافات بر سر اساسنامه در مرحله بعد از ثبت نیز اتفاق می افتد. برای مثال اگر اختلافی بر سر افزایش سرمایه در شرکت رخ دهد که با رجوع به اساسنامه نتوان به نظر واحدی در رابطه با آن رسید بهترین راه مشورت گرفتن از کارشناس ثبت شرکتها است. حتی اگر آن اختلافنظرها به دعاوی حقوقی نیز تبدیل شود، کارشناس مذکور صاحب نظر است. گاهی نیر ساز و کار های تعدیل سرمایه که در اساسنامه ذکر شده است در عمل رعایت نمی شود. سهامدار یک شرکت را تصور کنید که به موجب کاهش غیر قانونی سرمایه متضرر شده است. بنابراین همواره باید مرجع تخصصی برای حل این اختلافات وجود داشته باشد. ساز و کار حقوقی ما کارشناس رسمی دادگستری ثبت شرکتها و علائم تجاری را صاحبنظر این حوزه می داند.

بررسی ثبت اختراعات و علائم تجاری توسط کارشناس رسمی دادگستری ثبت اختراعات و علائم تجاری
مالکیت معنوی در ثبت اختراعات و نوآوری ها و حتی علائم تجاری امروزه اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. علامت تجاری نشانه ای است که به واسطه آن می توان تشخیص داد که یک کالا مربوط به چه شخصی یا چه شرکتی است. اختراع نوآوری است که شخص یا موسسه ای در زمینه تولید یا ابداع یک کالا و وسیله دارد. کارشناس رسمی دادگستری ثبت شرکتها و علائم تجاری به اظهارنظر در خصوص صحت اقدامات ثبت موارد فوق می پردازد.
در هر کشوری حقوقی برای مخترعان در نظر می گیرند. معمولاً حمایتهای خوبی نیز از مخترعین می کنند.( البته بعضی از اختراع ها مورد حمایت نیست و جزو استثنائات محسوب می شود). به همین دلیل بررسی اصالت اختراعات و همچنین روند ثبت آن بسیار مهم است. کارشناس رسمی ثبت علائم تجاری میتواند به مخترعین کمک کند تا با روند ثبت اختراعات بهتر آشنا شوند و همچنین مسائلی که در خصوص اختراعات و علائم تجاری رخ می دهد را شرح دهد تا از بروز مشکلات برای آنها جلوگیری کند.
برای اقدام به ثبت اختراع ارائه اظهارنامه الزامی است. برگه اظهارنامه را باید از واحد فروش اوراق بهادار گرفت و اطلاعات مربوط به اختراع را در آن درج کرد. مهمترین نکاتی که باید در اظهارنامه قید شود: اول آنکه به زبان فارسی باشد، اختراع مختصرا توضیح داده شود، اطلاعات کامل مخترع در آن ثبت شود و همچنین مخترع دلیل نوآوری خود را به دقت و اختصار توضیح دهد.
کارشناس دادگستری ثبت علائم تجاری توصیه بسیار مهمی به مخترعین در خصوص طرح ادعاهای نادرست و تعریف و تمجید در متن اظهار نامه می کند. در صورتی که از اختراع در اظهارنامه تعریف و تمجید شود اظهار نامه پذیرفته نمیشود و در صورتی که ادعای باطل مطرح شده باشد نیز مشکلاتی در مراحل بعدی برای مخترع به وجود خواهد آمد.
درست بودن فرآیند ثبت اختراع موجب بروز مشکلات و اختلافهای خواهد شد. برای مثال اگر اختراع اصالت نداشته باشد و یا به تعبیر بهتر جدید نباشد و فردی در خصوص آن ادعایی مطرح کند کارشناس دادگستری ثبت علائم تجاری وظیفه بررسی فرآیند ثبت اختراع و اظهار نظر در خصوص ادعای طرفین را دارد.
یکی از مشکلاتی که در موضوع اختراع بسیار شایع است، اختلاف بر سر صاحب اختراع است. پرونده های بسیاری در این خصوص تشکیل شده است که یک طرف شخصی که اختراعی انجام داده است وجود دارد و طرف دیگر موسسه ای که مخترع برای آن کار می کرده است. معمولا اختراع در این موراد به اسم موسسه ثبت می شود مگر آنکه آنها قبلا با هم توافق کرده باشند حقوق اختراع متعلق به مخترع است.
در خصوص علائم تجاری نیز باید فرآیندی را برای ثبت طی کرد. تحویل دادن اظهار نامه برای ثبت علائم تجاری نیز لازم است. کارشناس ثبت علائم تجاری بر نکاتی تاکید دارد که باید در نظر گرفته شود. قاعده کلی این است که هر نشانه و علامتی قابل ثبت است مگر اینکه جز استثنائات باشد. بنابراین به بررسی این استثنائات می پردازیم.
اسم عام قابل ثبت نیست. مثلا نمیتوان علامت تجاری یک کارخانه تولیدی بیسکویت را بیسکویت گذاشت و یا مورد دیگر اینکه نمی توان از کلماتی مانند خوب، بهترین و امثالهم استفاده کرد. همچنین اسامی و علامتی که مغایر با عرف جامعه باشند را نمی توان انتخاب کرد. و بدیهی آنکه نمی توان اسامی مغایر با مذهب را به عنوان علامت تجاری ارائه داد.
از نشانه های سیاسی وعلامات گروه های معاند هم نباید استفاده کرد. برای مثال نمی توان از لوگوی یک سازمان نظامی و یا لوگویی که شبیه ان باشد استفاده کرد. از نشانه ها و علائم سایر شرکتها نیز استفاده کرد، حتی در صورت ثبت نیز مشکلاتی برای شرکت ایجاد خواهد شد.
بنابراین مالکیت معنوی علائم تجاری دیگران نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. مدت اعتبار ثبت علائم تجاری ده سال است و پس از آن باید تقاضای دیگری برای ثبت مجدد ارائه کرد. امروزه موسسات زیادی برای طراحی علائم تجاری و لوگو ایجاد شدهاند. ارائه طرح اولیه و مراجعه به طراحان قابل اعتماد می تواند در هزینه ها و وقت درخواست دهندگان صرفه جویی کند چرا که در صورت مشکل و یا نقص، مراحل اداری ثبت دوباره باید طی شود و وقت بیشتری برای ثبت از متقاضیان گرفته خواهد شد که ممکن است باعث ضرر مالی به آنها نیز شود.

بررسی شرایط و قوانین ثبت شرکت های تجاری و غیرتجاری توسط کارشناس رسمی دادگستری ثبت شرکت ها و علائم تجاری
شرکت نقش بسیار مهمی در اقتصاد و مناسبات جامعه مدنی در کشورهای مختلف دارند. وجود شرکتهای تجاری در هر کشوری معیاری برای ارزیابی پویایی اقتصاد آنهاست و همچنین تاسیس موسسات غیر تجاری از شاخص های غیر رسمی در توسعه ملی و فرهنگی هستند. در این یادداشت با کمک کارشناس رسمی دادگستری ثبت شرکتها و علائم تجاری ابتدا به بررسی شرایط کلی ثبت شرکتها و سپس روند ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری را بررسی خواهیم کرد.
احتمالا شما با پرسش های بسیاری در خصوص شرایط ثبت شرکت ها مواجه هستید ویا در فرآیند ثبت دچار مشکلاتی شده اید که نیازمند رجوع به کارشناس دادگستری ثبت شرکتها است. معمولا پرسش هایی در خصوص اعضای تشکیل دهنده شرکت، مدارک مورد نیاز، هزینه ها، مدت زمان اخذ مجوز و فرآیند ثبت ایجاد می شود.
در خصوص اعضای تشکیل دهنده همه افراد حقیقی و حقوقی می توانند صاحب شرکت باشند و محدودیتی در این زمینه نیست. حتی غیر ایرانی ها نیز می توانند شرکت تاسیس کنند. تاسیس شرکت ها در کشور به تنهایی امکان پذیر نیست، و بسته به نوع شرکتی که قصد تاسیس آن را دارید باید حداقل بین ۲ تا ۵ نفر باشید.
در مورد مدارک مورد نیاز شما برای درخواست ثبت شرکت و اطلاعات اعضا شما نیازمند ارائه یک اطلاعات تخصصی پیرامون اسم شرکت، نوع آن، مکان کار، میزان وجه برای سرمایهگذاری هستید و مسائل دیگری که در حوزه تخصصی کارشناس رسمی ثبت شرکتها قرار دارد، مانند: حق امضا، تعیین شعبه، اعضای بازرسی، هیئت مدیره و غیره .
پرسش مهمی که اغلب کاربران دارند در زمینه هزینه ها و مدت زمانی است که ثبت یک شرکت به طول می انجامد. هزینه های ثبت بسته به نوع شرکت، میزان سرمایه و تعداد اعضا متغیراست. بنابراین با مشخص کردن موارد فوق می توانید از مراکز ثبت شرکت ها و مشاوران کمک بگیرید. خصوص زمان نیز معمولا بین یک ماه الی یک ماه و نیم ثبت یک شرکت به طول می انجامد.
اما فرآیند ثبت شرکت ها چگونه است؟ مدارک خود را آماده کنید. مدارک بسته به شرکتهای مختلف متفاوت است. برای مثال مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت سهامی عام به قرار ذیل است: دو سری از اساسنامه، دو سری اظهارنامه، سری از صورتجلسات مجمع موسسین، واریز حداقل یک سوم سرمایه شرکت، داشتن موافقت اصولی با ثبت شرکت، درج آگهی مجمع موسسین در مطبوعات.
مدارک را باید به دو صورت الکترونیکی و فیزیکی ارسال کنید. برای ثبت الکترونیکی به سامانه ثبت شرکت ها مراجعه کنید و برای ارسال فیزیکی مطالب آن را به یکی از دفاتر ثبت شرکتها پست کنید.
نتیجه به شما اعلام خواهد شد. در صورتی که امکان ثبت وجود نداشته باشد باید طرح جدیدی ارائه دهید. اما اگر مدارک ناقص باشد باید مدارک خود را تکمیل کنید. در صورتی که درخواست شما پذیرفته شده باشد باید به دفتر ثبت مراجعه کنید و مدارک مورد نیازتان را تحویل بگیرید و آن را در آگهی روزنامه رسمی منتشر کنید. با توجه به پیچیدگی های فراوانی که ثبت شرکتها دارند توصیه میکنیم حتما با کارشناس ثبت شرکتها مشورت کنید تا در وقت و هزینه شما صرفه جویی شود.